Jij bent vast niet de enige die reageert op die droombaan

Het ligt voor de hand dat ook anderen willen solliciteren op ‘jouw’ droombaan. Die – net zoals jij – dezelfde sites bezoeken om hun CV te updaten. Dezelfde richtlijnen volgen. Vrijwel dezelfde subjectregel gebruiken en hun sollicitatie verzenden.

Als de inhoud uniform is, wordt de vorm belangrijker.

Sollicitatiemails verschillen inhoudelijk niet veel van elkaar. Ze dienen alle hetzelfde doel: lees mij, vindt mij interessant, kies mij. Er zit steevast een CV bij, fraai uitgewerkt en zonder spelfouten graag. Recruiters krijgen dagelijks heel veel van dit soort mails. Welke zullen ze het eerst lezen. Er springt er niet een uit. Ehh..

You never get a second change to make a first impression

Solliciteren is jezelf zo goed mogelijk verkopen. Reclame maken voor jezelf. Je beste beentje voorzetten. Zodat ze - in the end - jou kiezen voor die droombaan. En niet die misschien wel even ervaren en net zo gekwalificeerde ander.

Reclame maken voor jezelf? Hoe dan?

Val in ieder geval op. Vergeet het oerhollandse en oersaaie adagium: doe maar gewoon, we doen al gek genoeg. Oftewel: durf eens buiten de lijntjes te kleuren. Laat de geijkte sites met geijkte richtlijnen links liggen. Heb even lekker lak aan protocollen; die werken namelijk verstikkend voor het autonoom denken en handelen.

Zelf niet zo creatief? Gelukkig zijn er ook sites met opvallende sollicitatie-ideeën.

Leuk en aardig hoor, dat pleidooi voor meer creativiteit bij het solliciteren. Maar wat nu als je zelf niet zo’n creabea bent? Dan ken je vast wel iemand die dat wel is en je wilt helpen iets leuks te verzinnen. Gelukkig kunnen wij je een handje helpen met creatief solliciteren. Van video tot Spotify sollicitatie, laat je hier inspireren. Wat je ook doet – of welk idee je ook overneemt – kies in ieder geval iets dat bij je past. Jezelf zijn duurt het langst, immers. Of is dat geen spreekwoord?