Ik ben ooit begonnen als verpleegkundige en heb daarna mijn diploma als anesthesiemedewerker gehaald. Ik heb enkele jaren met veel plezier op de operatiekamers gewerkt maar langzaamaan begon er iets te kriebelen.
Als verpleegkundige en anesthesiemedewerker zette ik mij elke dag in om de best mogelijke zorg te kunnen bieden aan mijn patiënten. Tegelijkertijd vond ik dat er vele zaken waren in de zorg als geheel, die beter geregeld of georganiseerd konden worden. Langzaamaan werd ik het management ingetrokken en hoe meer ik daarin terecht kwam, hoe meer ik wist dat dit de volgende stap in mijn carrière moest zijn. Beetje bij beetje, elke dag weer, proberen de zorg iets beter te maken door goed te zorgen voor “mijn team” en hen in staat te stellen de beste zorg te leveren. Om op die manier de patiënten zo goed mogelijk te helpen.

Dat heb ik jaren gedaan op enkele afdelingen, maar ik merkte vaak na enige tijd een bepaalde onrust bij mijzelf. Ik merkte dat ik behoefte had aan nieuwe uitdagingen en het leuk vond om me met verschillende onderwerpen bezig te houden. Daaruit is het idee ontstaan om als interim manager aan de slag te gaan. Losse opdrachten, gemiddeld variërend van enkele maanden tot een jaar op een plek waar ze tijdelijk een manager nodig hebben. Dat kan zijn als zwangerschapsvervanging of omdat de zittende manager tijdelijk uitvalt. Wellicht is er iemand met ontslag gegaan en hebben ze nog even nodig om iemand in vaste dienst te werven of is er een probleem waar ze een bepaalde expertise voor willen binnenhalen. In al dat soort gevallen kan men een beroep doen op interimmers zoals ik.

“Altijd afwisselend en daarmee ook altijd uitdagend.”


Daar zit voor mij ook veel van het plezier in. Ik mag elke keer weer een nieuwe plek, of specialisme, leren kennen en me daarin verdiepen. Ondertussen problemen oplossen die op elke plek weer anders zijn. Altijd afwisselend en daarmee ook altijd uitdagend.
Joinuz helpt me hierbij. Doordat ik de opdrachten via hun doe regelen zij alle zaken met contracten en verzekeringen zodat ik me kan concentreren op mijn werk.

Natuurlijk is het als interimmer ook wel eens lastig. Je moet elke keer weer opnieuw mensen leren kennen en snel een nieuwe afdeling eigen maken. Je hebt weinig tijd om je te bewijzen en helaas bekijkt men je komst wel eens met argwaan: ook een team moet weer aan jou wennen en met welke opdracht kom je binnen?
Ik geloof echter wel, dat door vooral mijzelf te blijven en zo transparant mogelijk, mensen ook snel doorkrijgen wie ik ben en waar ik voor sta. Uiteindelijk is het mijn taak als manager om ervoor te zorgen dat mijn team hun werk zo goed mogelijk kunnen doen en daarin gefaciliteerd worden.

Langzaamaan wordt het ook steeds normaler om een kortere tijd ergens bij een werkgever te zitten. Waar we niet zo lang geleden nog een hele carrière op 1 plek bleven, was dat in 2016 gemiddeld zo’n 5 a 10 jaar in Nederland, volgens het cbs.

“Uiteindelijk is het mijn taak als manager om ervoor te zorgen dat mijn team hun werk zo goed mogelijk kunnen doen en daarin gefaciliteerd worden.”


Mijn huidige opdracht is wel de meest uitdagende die ik tot nu toe gehad heb. Per 1 maart 2020 begon ik voor 9 maanden als manager van een Intensive Care in Den Haag. Twee weken later barstte de COVID-19 crisis los in Nederland en ging de zorg in Nederland een enorme uitdaging aan. Zo net in een nieuwe functie, waar je de mensen, protocollen en instelling niet kent, was dit erg uitdagend. En dat een tijd lang 7 dagen in de week 10 à 12 uur per dag. Ik denk werkelijk dat ik nog nooit in mijn leven zo hard heb gewerkt om alles te regelen rondom materiaal dat er niet was, extra plaatsen die gecreëerd moesten worden en alles doen wat ik kon bedenken om mijn team te ondersteunen. Toch waren daar ook die honderden collega’s die ons op de IC hielpen zoals apothekersassistenten, ambulancepersoneel, oud-collega’s en zelfs defensie. We zijn echt geweldig geholpen. En naast al die steun kregen we uit de regio heel veel positieve energie: kaartjes van steun, pizza’s of fruit van lokale winkels en applaus van heel Nederland. Het was hartverwarmend.

En hoe zwaar het ook geweest is, ik kan terugkijken op een geweldige prestatie die we met zijn allen hebben neergezet. De ziekenhuizen, verpleeghuizen, huisartsen en al die andere zorgcollega’s die de schouders eronder hebben gezet en hun eigen angsten opzij hebben gezet om deze crisis te lijf te gaan. Ik ben zo onder de indruk en zo ongelooflijk trots op al die helden in het wit (en allerlei andere kleuren natuurlijk) en op wat we met elkaar hebben neergezet. En ik? Ik heb de uitdaging waarvan ik zei dat ik hem zocht wel gekregen. Het vak van interim manager is prachtig…. En nooit saai.

Per 1 september 2020 komt Roland weer beschikbaar voor een nieuwe opdracht via Joinuz. Interesse? Neem contact met ons op!