Herken een te hoge werkdruk

Niet iedereen heeft evenveel energie of hetzelfde weerstandsvermogen. Waar de een fluitend ‘lekker bezig’ is, raakt de ander al snel gestrest. Als je sneller geïrriteerd bent, dingen zomaar gaat vergeten, moeite hebt om je te concentreren en constant achter de feiten aanloopt, kunnen dat tekenen zijn van een te hoge werkdruk.

Neem jezelf eens onder de loep.

Kun je geen Nee zeggen? Niet goed delegeren? Ontbreekt het je aan de kennis en kunde voor bepaalde taken? Speelt je privésituatie misschien een rol? Oftewel, wat is jouw aandeel in het probleem? Wees daar eerlijk in, ontkennen levert nooit iets positiefs op. ’t Kan natuurlijk best zijn dat je echt te veel op je bordje hebt. Punt. Ga dan eens met je baas praten.

Wees niet bang je verhaal te vertellen

Je baas vertellen dat je het te druk hebt: hij ziet je aankomen… Maar een beetje werkgever zal je echt wel willen aanhoren. En jouw probleem serieus nemen. Al was het maar omdat ‘t hem flink wat geld kost als jij – helemaal opgebrand – wekenlang uit de running bent. En voorkomen is nog steeds beter en in dit geval ook goedkoper dan genezen.

Kom met concrete voorbeelden

Houd twee weken bij wat je zoal doet op een dag, hoeveel tijd je eraan hebt gewerkt, welke eisen eraan werden gesteld. Giet alles in een mooi bestandje en laat het je baas zien. Zo’n overzicht maakt jouw werkdruk inzichtelijk en concreet. Bedenk van tevoren ook hoe jij denkt - met de nodige realiteitszin – je werkdruk te kunnen verlagen. En bespreek dit met je baas. Grote kans dat je er samen uitkomt.

„Elk kantoor zou een stilteruimte moeten hebben. De werkgever zou iedereen moeten aansporen om elke dag ongeveer dertig minuten daarin door te brengen. Mediteren mag, maar het hoeft niet. Het gaat juist om rust, om niksen, om doelloos gedrag waar we behoefte aan hebben. Er zijn al wat bedrijven die dit soort ruimtes hebben. Google heeft een zogeheten nap pod, voor het doen van tukjes. Het gaat erom dat je middenin de drukte van het kantoor even rustig wordt, even naar jezelf luistert: hoe voel ik me, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Even unpluggen.”

Door: Alan Lightman, hoogleraar in de menswetenschappen aan het Massachussetts Institute of Technology.