Wat doet een medewerker burgerzaken precies?

Als medewerker burgerzaken ben je hét aanspreekpunt voor inwoners. Aan de balie of digitaal, jij regelt het. Je verwerkt aangiftes van geboortes of verhuizingen, en zorgt dat identiteitsbewijzen en paspoorten tiptop in orde zijn. Ook duik je in de Basisregistratie Personen (BRP) en werk je nauw samen met collega’s in de front- én backoffice. Veel gemeentelijke processen beginnen bij burgerzaken, dus jouw werk vormt vaak het startpunt.

De taken van een medewerker burgerzaken op een rijtje:

  • Officiële documenten uitgeven: Van paspoort tot rijbewijs, jij fixt het! Ook voor een VOG of uittreksel draai jij je hand niet om.
  • Wijzigingen verwerken in de BRP: Een pasgeboren kindje? Verhuisd? Jij zorgt dat alles netjes geregistreerd staat en volledig klopt.
  • Vragen beantwoorden: Van pasfoto-eisen tot VOG-geldigheid, jij weet het, of zoekt het vliegensvlug op.
  • Persoonsgegevens controleren: Ook bij online aanvragen check jij alles dubbel. Check-check, dubbelcheck!
  • Fraude signaleren: Je weet hoe je iemands identiteit controleert en hebt snel door als er iets niet pluis is. Jij voorkomt misbruik.

Welke opleiding heb je nodig?

Om te starten heb je minimaal een mbo 4-diploma nodig én de Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ). Heb je die nog niet? Geen zorgen! Je kunt deze opleiding vaak volgen via binnen de gemeente. Leren én werken tegelijk, dat is lekker geregeld! Wil je doorgroeien? Er zijn ook vervolgmodules en specialisaties, bijvoorbeeld richting Ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

Wat verdient een medewerker burgerzaken?

Je salaris ligt gemiddeld tussen de €3.000 en €4.250 bruto per maand. Plus: pensioenopbouw, reiskostenvergoeding, soms een sportregeling of leaseauto. Klinkt goed, toch? En vaak werk je ook nog eens flexibel of in een 36-urige werkweek. Fijn voor de balans.

Wat maakt werken als medewerker burgerzaken zo leuk?

Je helpt mensen écht. Als medewerker burgerzaken ben jij er voor alle inwoners van de gemeente. De balie is jouw domein: daar begroet je mensen en zorg je dat alles soepel verloopt. Dankzij jouw inzet wordt een pasgeboren baby officieel ingeschreven en kloppen alle adresgegevens weer tot in de puntjes. Hoppa!

En dat alles in een baan vol afwisseling. In de ochtend sta je misschien aan het loket om inwoners te helpen, en ‘s middags beantwoord je vragen aan de telefoon of duik je de systemen in. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk juist zo leuk.

Is dit iets voor jou?

Ga je nauwkeurig te werk? Houd je wel van een praatje? En duik jij niet weg voor regels en systemen? Dan pas jij perfect bij burgerzaken. Check de vacatures bij Joinuz en wie weet zit jij binnenkort op de leukste plek van het gemeentehuis.