Wat doet een vergunningverlener?

Een vergunning moet voor tal van gelegenheden worden aangevraagd bij de gemeente. Voor de kleinste of soms juist de grootste dingen kun je een vergunning nodig hebben. Hetzij voor bouwwerkzaamheden, het houden van een collecte of tot het plaatsen van bijvoorbeeld een grote container. Een vergunningverlener gaat in gesprek en controleert of aanvragende partij zich aan de richtlijnen houdt.

Binnen de brede wereld van vergunningen heb ik mij gespecificeerd in de Drank- en Horecawetvergunning. De vergunning die het mogelijk maakt dat wij in onze vrije tijd bij dat leuke café op de hoek een biertje of wijntje kunnen drinken.

Inmiddels alweer wat jaren geleden kwam ik tijdens mijn stage in aanraking met de Drank- en Horecawetvergunning. Waar voorheen dat drankje bij een restaurant heel vanzelfsprekend leek, ontdekte ik dat daar een hele wereld aan regels en vergunning aan vooraf ging. Nu meerdere jaren later en na bij meerdere gemeenten te hebben gewerkt via detachering en in vaste dienst, werk ik nu met veel plezier via Joinuz in opdracht bij de gemeente Amsterdam. Wederom in een opdracht die verbonden is aan de Drank- en Horecawetvergunning.

Een vergunning en leuk? Ja, deze combinatie bestaat!

Maar wat is er nou zo leuk aan die Drank- en Horecawetvergunning?! Eigenlijk vrij simpel, als alles goed gaat (als!) dan bouw je door middel van deze vergunning eigenlijk indirect mee aan de opstart van een nieuwe onderneming. Ik voer de leukste gesprekken met nieuwe ondernemers die de grootste plannen hebben. Uiteraard heb je dan de regels waarmee je te maken hebt, maar voor mij is het altijd een leuke uitdaging om te kijken hoe we die ideeën kunnen verwezenlijken. Uiteindelijk is het dan ook maar wat mooi om te zien hoe ondernemers van start gaan zodra ze de vergunning eenmaal binnen hebben.


Stap naar Joinuz en join us!

Ik startte enkele jaren geleden in de detachering waarna ik na een paar jaar in vaste dienst kwam te werken bij een gemeente. Net na de piek van de eerste coronagolf kwam ik plots dé vacature tegen bij Joinuz. Na 2 bijna 3 jaar op een vaste plek was ik toch wel weer eens toe aan een nieuwe uitdaging. En na een eerste ontzettend fijn gesprek via een Teams meeting en later nog een leuk gesprek op locatie (wat toen gelukkig alweer kon) zette ik in deze gekke tijden weer een stap richting de detachering. Verassend genoeg waren er nog (en zijn er nog!) tal van leuke opdrachten binnen gemeenteland en al helemaal binnen het gebied van de Drank- en Horecawetvergunning!

Juist in deze gekke tijden was het een mooi moment voor gemeenten om achterstanden weg te werken, eindelijk iemand in te zetten op dat dossier dat al zo lang ligt of om eens goed te laten kijken naar dat oude werkproces.

Tijdens corona moesten we natuurlijk grotendeels thuiswerken. Met de fijne service van de collega’s van Joinuz had ik binnen no time een laptop, telefoon en eigenlijk alles wat ik nog had om snel en gemakkelijk thuis aan de slag te gaan. Snel en gemakkelijk zijn misschien ook wel de juiste woorden voor het werken en contact met Joinuz (waarbij gemakkelijk dan uiteraard in de meest positieve zin van het woord!). De lijnen zijn kort, wensen voor opdrachten kunnen vrij worden besproken en je hebt altijd een vast contactpersoon.

Inmiddels ben ik alweer een flinke tijd in dienst en met veel plezier! De opdrachten zijn er nog genoeg dus ik zou zeggen, neem snel eens contact op en wie weet krijg ik de kans om je eens verder mee te nemen in de wereld van de Drank- en Horecawet!

Wil jij ook aan de slag als vergunningverlener bij Joinuz? Neem een kijkje bij onze vacatures.