Ik ben Anouk, 31 jaar en al bijna drie jaar werkzaam als Wmo-consulent. Ik ben mijn loopbaan begonnen bij het CIZ en ik heb met de invoering van de Wmo 2015 de switch gemaakt naar het gemeentelijk werkveld. Een baan die uitstekend bij mij past, omdat ik hierin de perfecte mix vind van met cliënten bezig zijn én in contact zijn met collega’s. Mijn specialisme ligt bij de psychiatrische thuisbegeleiding, maar inmiddels weet ik mijn weg te vinden binnen zeer diverse en complexe Wmo-vraagstukken.

Mijn keuze om niet in dienst te gaan bij een gemeente is bewust. Ik vind het leerzaam en leuk om op uiteenlopende plekken en opdrachten ingezet te worden. Zo kan ik een kijkje in verschillende keukens nemen en blijft het werken bij gemeentes toch dynamisch. Ik heb voor verschillende detacheerders gewerkt, maar ben inmiddels in vaste dienst bij Joinuz. Deze detacheerder past het beste bij mij: niet te commercieel, maar wél professioneel en ambitieus.

Wmo consulent bij de gemeente Diemen

Op dit moment ben ik werkzaam bij de Gemeente Diemen en onderdeel van het kleinste Wmo-team waarin ik tot nu toe werkzaam ben geweest. Ik ben hier terecht gekomen via een oud-collega van mijn vorige opdracht bij de Gemeente Den Haag. Het is niet uitzonderlijk om oud-collega’s op nieuwe plekken tegen te komen, de Wmo is een kleine wereld!

Binnen mijn huidige opdracht spring ik bij om achterstanden weg te werken. Deze twee weken houd ik mij bezig met herindicaties voor hulp in het huishouden. Dit betreft het afleggen van huisbezoeken bij lieve (en minder lieve) ouderen die tijdens de 2de wereldoorlog al tieners waren. Volgende week zouden het echter zomaar weer keukentafelgesprekken kunnen zijn over dagbesteding, thuisbegeleiding, Wmo-vervoer of het indiceren van een rolstoel. Tevens ga ik soms hulpmiddelen uitproberen bij een van de leveranciers om cliënten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn zoals je ziet op de foto hierboven.

Ongeacht de aard van aanvraag is het als Wmo-consulent altijd van belang om op een respectvolle, oprecht geïnteresseerde wijze de juiste informatie te verzamelen. En op basis hiervan een passende indicatie te stellen binnen de passende wetgeving en verordening van de desbetreffende gemeente. Mijn uitdaging hierbij is om elk huisbezoek zo te laten verlopen dat het een natuurlijk gesprek blijft (en geen kruisverhoor wordt), waarbij ik de cliënt het gevoel geef dat ze gehoord wordt. Ook als ik uiteindelijk een nee moet verkopen.

Hoe ziet een dag als Wmo-consulent eruit?

Binnen de gemeente Diemen begin ik elke werkdag op kantoor. Wat in mijn geval 4 dagen per week is. In andere gemeentes begon ik de dag soms ook met keukentafelgesprekken om daarna naar kantoor te gaan (of thuis te werken).

Een van de eerste dingen die ik doe als ik binnenkom, is mijn agenda voor de dag bekijken. Heb ik nog huisbezoeken? En moet ik hier nog iets aan voorbereiden? Vervolgens scan ik mijn mail om te zien of er nog wat belangrijks tussen zit. Om daarna mijn multomap erbij te pakken en aan de slag te gaan!

Binnen deze gemeente wordt er nog veel met papier gewerkt waardoor ik elk dossier fysiek kan opbergen en indelen. Zo heb ik tabbladen voor: uitwerken, ingepland, nog inplannen, medisch advies aangevraagd, wachten op reactie etc. Dit geeft mij structuur en maakt het fysiek inzichtelijk hoeveel ik nog te doen heb.

Mijn dag is vervolgens gevuld met keukentafelgesprekken, rapporten uitwerken, beschikkingen typen, zorgopdrachten vormgeven en versturen, contact leggen met zorgaanbieders en mantelzorgers, overleggen met collega’s, eens per week een teamoverleg en casuïstiekbespreking en niet te vergeten: vele kopjes koffie!

Een dag als Wmo-consulent

6.30 De wekker gaat af.
6.55 Vertrek van huis.
7.30 Je suis arrivé. Ik begin altijd vroeg om de files voor te zijn.
7.37 Ingelogd (er moeten 5 systemen opstarten) en mijn eerste kopje koffie staat op mijn bureau.

7.40 Agenda bekijken en mails screenen
7.45 Voorbereiden van de huisbezoeken van vandaag. Per dossier bekijk ik wat er aangevraagd wordt, door wie het aangevraagd is en wat de voorgeschiedenis is van de cliënt. Regelmatig is een cliënt al bekend bij de Wmo, waardoor ik eerdere dossiers kan doorlezen en kan inzien welke voorzieningen er al aanwezig zijn. Bij een herindicatie voor thuisbegeleiding bekijk ik ook welke eerdere doelen er gesteld zijn en of er verwacht kan worden dat deze inmiddels behaald zijn.

8.30 De meeste collega’s zijn binnen. Tijd voor een tweede kop koffie :)
8.35 Mails afhandelen. Dit kunnen vragen van cliënten en zorgaanbieders zijn, maar ook informatie over beleidsmatige veranderingen, vernieuwd aanbod van zorgaanbieders en gemeentelijke noviteiten. Een enkele keer zit er ook een sociaal medisch advies tussen van een onafhankelijke arts. Deze adviezen worden ingezet als het tijdens een keukentafelgesprek te beperkt mogelijk is om de beperkingen van de cliënt te objectiveren.

9.00 Tussen 9.00 tot 12.00 uur kunnen cliënten het Wmo-team telefonisch bereiken of op spreekuur langskomen. Soms heb ik een huisbezoek staan in de ochtend, maar meestal gebruik ik deze tijd om aanvragen administratief af te handelen en bereikbaar te zijn voor cliënten. (En voor kopje koffie 3 en 4)

12.30 Lunchpauze. In Diemen lunchen we elke dag gezellig samen. Op maandag t/m donderdag bestaat de lunch uit relatief gezond belegde boterhammen en crackers, maar op de vrijdag bestellen we altijd wat lekkers (lees vets). Favorieten zijn de hamburgers en Turkse pizza’s...

13.30 Keukentafelgesprek nummer 1. Mevr. Janssen (namen van de cliënten zijn gefingeerd), 92 jaar oud en door leeftijdsgerelateerde energetische beperkingen niet meer in staat de zware huishoudelijke taken uit te voeren. Denk hierbij aan stofzuigen, het grondig schoonmaken van de badkamer en het zemen van de ramen.

14.30 Keukentafelgesprek nummer 2. Mevr. Berkman, 63 jaar oud en beginnend dementerend. Mevrouw is in principe fysiek nog in staat om haar huis schoon te houden. Door geheugenverlies en beperkt overzicht heeft zij echter niet meer goed door wanneer iets voor het laatst is schoongemaakt en hoe ze huishoudelijke taken het beste kan aanpakken. Naast dat de huishoudelijke hulp zorgt voor een schoon en leefbaar woonhuis voor deze cliënt, controleert zij ook de houdbaarheid van de producten in de koelkast en het wasgoed.

15.30 Terug op kantoor om de laatste mail af te handelen en eventueel nog wat uit te werken van mijn eerdere huisbezoeken.
16.00 Tijd om alles op te slaan en af te sluiten.
17.00 Met een beetje geluk ben ik om 17 uur weer thuis. ‘s Avonds zijn de files helaas iets moeilijker te omzeilen dan in de ochtend..

Lijkt het jou ook leuk om zo je werkdag in te delen? En heb jij het gevoel dat je het in je hebt een goede Wmo-consulent te worden? Schrijf je dan in bij Joinuz!