#1 Besef dat je een winnaar bent
Winnaar van een werktalentenjacht, welteverstaan. Uit tig andere talenten ben jij toch maar mooi uitgekozen. En daar mag je best trots op zijn en vertrouwen uit putten. Dus begin je dag met: dag Onzekerheid, hallo Hier Ben Ik. En herhaal ’t een paar keer.
#2 Duik de avond ervoor op tijd je bed in
Op tijd je bed in en er ook ruim op tijd weer uit. Dat eerste vraagt wellicht enige discipline, het tweede een goede wekker. Beide zaakjes voor elkaar? Mooi, dan kun je goed uitgerust aan je nieuwe baan beginnen. Uitgeslapen, alert en boordevol energie en gezond nieuwsgierig.
#3 Vertrek op tijd van huis
Niets vervelender dan te laat komen. En al helemaal op je eerste werkdag. Vertrek dus op tijd van huis. Ga je met de auto? Check dan of er files staan. Wordt het bus, trein of tram? Zoek dan van tevoren uit welke haltes je moet hebben en wat de vertrektijden zijn.
#4 Trek iets aan dat lekker zit
Kleding kan een bron van onzekerheid zijn. ’t Allerbelangrijkste is dat je iets aantrekt waar je je lekker in voelt. Helemaal mooi als dat een beetje matcht met je nieuwe werkomgeving. Maar hoe schat je dat in? Met een beetje logisch nadenken kom je al een heel eind: een advocatenkantoor heeft nu eenmaal een andere dresscode dan een autobandenbedrijf. Vraag bij Grote Twijfel vrienden of familie om advies.
#5 Bereid je voor
Op zo’n eerste werkdag krijg je veel te ‘verstouwen’. Ga niet proberen om alle namen bij alle nieuwe gezichten te onthouden; gaat je toch niet lukken. Die van je directe collega’s zijn ’t belangrijkst. Je krijgt natuurlijk ook heel wat vragen: welke banen heb je gehad, opleiding, getrouwd, samenwonend, kinderen, hobby’s… Bereid je daar van tevoren op voor, scheelt ‘live’ wellicht wat gehakkel.
#6 Laat je smartphone even links liggen
Of zet ‘m de eerste paar uur gewoon uit. Concentreer je op je nieuwe collega’s, je nieuwe werkplek, nieuwe indrukken en informatie. Twitter, Facebook, Instagram en email kunnen best even zonder jou.